Tre steg till förlåtelse Visa
Tre steg till förlåtelse Visa
Barbro Holm Ivarsson, leg psykolog och författare. Visa

Vill förlåta – hur kan jag göra?

Må bra Psykisk hälsa Livet med Gud Relationsproblem

Den kristna psykologen Barbro Holm Ivarsson driver en förlåtelsemottagning och har skrivit boken “Förlåt och blir fri”. Hon har utvecklat en särskild metod för att hjälpa sina klienter att förlåta.

För att bli fri från ilska som kokar inombords kan vi behöva förlåta. Att förlåta innebär inte att man alltid måste upprätta en relation med personen, utan att släppa taget om sina egna sårade känslor för att kunna gå vidare.

Barbro Holm menar att förlåtelse av andra alltid sker stegvis. Här är de tre saker  vi själva kan göra för att släppa taget om vår ilska mot den som sårat oss.

1. Uttala att du förlåter.

Blunda och föreställ dig att du har personen du vill förlåta precis framför dig.

Säg högt, eller uttala inom dig själv: ”Jag väljer att inte längre bestraffa mig själv eller dig för vad du har gjort, genom att älta det som har hänt.”

Berätta eller uttala inom sig själv även vad du hade önskat att personen hade agerat i stället.

Uttala även ditt eget val att gå vidare. Exempelvis:

”Jag släpper den här händelsen. Jag väljer att bli fri. Jag väljer att må bra trots det som har hänt”. I detta steg bekräftar du att den andre har ansvar för det han eller hon har gjort men att du har ansvar för dina tankar och känslor.

2. Försök att med Guds hjälp se något gott i personen. 

Be Gud om hjälp att släppa det som har hänt, och att inse vilka behov du har av av att göra saker för att komma vidare. Exempel kan vara att gå och tala med personen. Ibland kan det vara att du behöver säga ifrån, sätta gränser, ibland innebär det att söka dig bort från personen, ett sammanhang eller att du behöver söka hjälp från någon utomstående.

I det här steget kan man också ta fram minnen av sig själv tillsammans med den man förlåter, precis som fotografier i ett fotoalbum och låta dem läkas med Guds kraft. Sedan föreställer man sig att bilderna återvänder in i fotoalbumet och in i ditt minne.

3. Gå vidare

Säg högt, eller uttala inom dig själv: ”Jag förlåter dig, för nu går jag vidare. Du behöver inte förändra dig för att jag ska vara lugn, kraftfull och känna glädje.”

Sedan är det dags att i ditt sinne skapa en ny framtidsvision, fri från det förgångna. Vad är viktigt för dig nu? Hur vill du leva? Vilka ska dina nya mål vara?

Förlåtelseprocessen är som en slags reningsprocess. När du har gått igenom den kan du berätta en ny historia om dig själv. En historia där du i stället för att vara ett offer ser dig själv som en person som har ställts inför stora utmaningar och gått vidare med Guds hjälp.

Källa: Boken ”Förlåt och blir fri”, skriven av psykologen Barbro Holm Ivarsson

Kommentera

Logga in eller registrera dig för att delta i diskussionen
ANNONS