Min pappa kom tillbaka Visa

Dogge Doggelito: Jesu ord är en bra början

Må bra

Det finns ingen anledning att vandra i mörkret.

För ett tag sen var det påsk. Det är kanske den högtid som jag uppskattar allra mest. Bortom doften av lammstek med en stänk av rosmarin, musiken som pumpar från högtalarna och barnens sockerrus av must och för mycket påsk­godis så finns ett djupare budskap.

Länge har vi kristna samlat ihop familjen för att komma ihåg Jesu död på korset och hans återuppståndelse. Och även för dem som inte är kristna så tror jag att Jesu livsöde berör. En man som fick offra sitt liv i Guds namn. Guds ljus lyste­ i honom så starkt att Jesus inte flydde sitt öde, trots att det pekade raka vägen mot döden.

I den stunden då det var som mörkast på korset bestämde han sig för att skicka ett budskap till kommande generationer: Jag dör för era synder. När Jesus led som mest var hans högsta önskan att ta bort mänskligt lidande. I den stunden var hans uppenbarelse att vi människor inte bör tyngas av synden, alla misstag vi begått i livet, utan att vi i stället ska släppa in Gud i våra hjärtan och känna förlåtelse och förståelse.

Jag är övertygad om att Jesu handlingar och ord de sista timmarna vid livet på korset berört många människor och hjälpt många människor, både kristna och okristna.

Människor som bär på alldeles för många misstag, fiender, sorger i sitt hjärta. Som inte vet hur de ska göra för att kunna ställa allt till rätta.

Då har Jesu ord varit en bra början, ett första steg i rätt riktning; Jag dör för dina synder. Sök förlåtelse hos Gud.

Även om långt ifrån alla är kristna i vårt land så tror jag att Jesus barmhärtighetshandling betyder något för många. Att han klarade att älska­ även när det var som mörkast för honom själv, då det hade varit lätt för honom att tvivla­ på Gud, att peka ut och vilja döma förövarna, att anta en offerposition, är anledningen till att många fortsätter den kristna traditionen av att fira påsken.

En dag då det är väldigt mörkt och synden leder ytterligare en själ in på en destruktiv väg, raka vägen mot en outhärdlig död, så finns det ett ljus av hopp. Jesus dog för våra synder. Gud förlåter dig. Det finns en annan väg att vandra. Det finns ingen anledning att vandra i mörkret och bära på dina tunga synder. Kom in i ljuset och bli fri.

Kommentera

Logga in eller registrera dig för att delta i diskussionen
ANNONS