Andreas Hultsten. Visa

Så mycket vet svenska barn om Bibeln

Barn och tro

När Andreas Hultsten på Bibeläventyret besöker svenska skolor är bibelkunskapen ofta låg. De muslimska barnen är de som kan mest.

– Vad är Bibeln för något, undrade den lilla sjuåringen som kom fram till Andreas Hultsten, nationell ledare för Bibeläventyret när han var på ett sina senaste skolbesök.

Det gjorde honom förvånad, för det var första gången han mötte ett skolbarn som verkligen inte hade någon aning alls. Samtidigt blev han inspirerad att fortsätta sitt arbete med att resa runt och hjälpa lärare med bibelundervisning.

På varje skola han besöker håller han tre 90 minuter långa lektioner om Gamla eller Nya testamentet. Bibeläventyret är en del av Svenska bibelsällskapets arbete och all undervisning håller sig inom ramarna för det som ingår i läroplanen för årskurs fyra, fem och sex.

Bibeläventyren innehåller mycket kreativa inslag där barnen får förflytta sig till bibelns värld med hjälp av rörelser och skyltar till olika platser som Israel, Ur och Egypten. De berättelser och bibelkaraktärer som barnen känner till innan lektionerna brukar gå att räkna på handens fem fingrar.

– Alla vet att de första människorna i Bibeln hette Adam och Eva. Men de säger Eva och Adam efter serien som gått i Sveriges television.

Vissa barn känner också igen namnen Josef och Mose, och tidigare brukade många barn kunna berätta deras berättelser eftersom de sett Disneys filmer om dem.

– Nu börjar de filmerna bli gamla och eleverna kan inte dem heller.

När det gäller särskilda bibelord finns det ett som de flesta barn i mellanstadieåldern hört talas om:

– Allt vad ni vill att andra ska göra för er, ska ni också göra för dem, brukar barnen säga. Den gyllene regeln verkar ingå i det som många svenska föräldrar och lärare ger sina barn.

Samtidigt kan Andreas Hultsten ana att många barn fått med sig en negativ inställning till Bibeln och kyrkan hemifrån. Man förväntar sig att en representant från kyrkan ska komma med något tråkigt. Det märks ibland i klassrummet innan undervisningen börjar.

– Eleverna stirrar tomt framför sig och suckar. Någon kan räcka upp handen och säga att ”jag tror inte på Bibeln.” Då brukar jag förklara att det behöver de inte göra. Jag är ju bara där för att ge dem de spännande berättelserna. Och de ingår i läroplanen.

Men de barn som haft en negativ inställning från början brukar ofta bli positivt överraskade av allt som händer under lektionerna med Bibeläventyret.

– Nyligen var jag på en skola i Värmland och jag hade precis hållit lektionen om Gamla Testamentet. När det var slut och jag och läraren plockade ihop efter oss, kom tre tjejer tillbaka och frågade om de inte skulle få lära sig något om Jesus också. Sedan bokade läraren in mig för att göra lektionen om Nya Testamentet också.

Något som Andreas Hultsten noterat är att de barn som ofta vet mest om Bibeln i ett vanligt svenskt klassrum är de barn som kommer från muslimska familjer.

– Ibland har lärare undrat om man verkligen kan göra ett Bibeläventyr för muslimska barn. Men barn med den här bakgrunden har ju ofta hört Bibelns berättelser via Koranen och här får de en chans att briljera. Dessutom talar jag om platser i Mellanöstern som är deras platser. De brukar älska Bibeläventyret.

Läs mer: Barn svarar – vad står det i Bibeln?

Kommentera

Logga in eller registrera dig för att delta i diskussionen
ANNONS